Logo Universiteit Utrecht

Babylab Utrecht

Experimenten

Hoe voorspel je dyslexie zo vroeg mogelijk?

Mensen met dyslexie hebben moeite met lezen en schrijven, onafhankelijk van hun intelligentie. Dyslexie heeft een grote impact op een mensenleven. Helaas kan een diagnose pas rond het negende jaar gesteld worden, en dat is laat. Daarom zoeken wetenschappers naar manieren om al veel vroeger betrouwbare aanwijzingen voor (een risico op) dyslexie te vinden. Interventiemethodes kunnen dan effectiever zijn.

Het onderzoek is een kijk- en luistertaak waarbij u twee keer wordt uitgenodigd om naar het lab te komen. In dit onderzoek krijgt uw peuter een speciaal mutsje op terwijl er kinderliedjes en niet-bestaande woordjes te horen zijn. Tijdens het grootste deel van het onderzoek kan uw peuter gewoon lekker spelen met het aanwezige speelgoed, om de aandacht zo veel mogelijk van het mutsje af te leiden. Ondertussen meten wij hun hersensignalen. Deze geven ons inzicht in hoe de baby’s de spraakgeluiden verwerken. Wetenschappers vermoeden namelijk dat baby’s die later dyslexie blijken te hebben dit anders doen dan baby’s die geen dyslexie hebben. Krachtige computermodellen gaan ons vervolgens helpen mogelijke voorspellers van (een risico op) dyslexie in kaart te brengen.

Welke kinderen kunnen meedoen?
Kinderen van 17 of 20 maanden oud, die thuis alleen Nederlands leren, kunnen meedoen. Wij zoeken zowel kinderen met één of twee ouders met dyslexie als baby’s zonder ouders met dyslexie. U kunt ook meedoen als u niet zeker weet of u dyslexie heeft.

Heeft u of uw partner dyslexie, en hebben jullie een kindje van (bijna) deze leeftijd? Geef uw kindje nu op via het online inschrijfformulier!