Babylab voor Taalonderzoek

Babylab Nieuws

Babylab bij het Weekend van de Wetenschap

Tijdens het Weekend van de Wetenschap op zondag 2 oktober was er op het Utrecht Science Park weer veel belangstelling van gezinnen met kinderen (vaak in de leeftijd van 8 tot 14 jaar) om spelenderwijs kennis te maken met onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Desiree Capel en Charlotte Koevoets van het Babylab (behorend bij de ILS Labs) gaven een workshop over ‘kindgerichte spraak’. Dat is de taalwetenschappelijke term voor de manier waarop we als vanzelf tegen baby’s praten (en sommige mensen praten zo ook tegen hun huisdier). Waarin verschilt kindgerichte spraak van gewone spraak, waarom praten we zo tegen baby’s, en hoe vinden baby’s dat eigenlijk? En op welke manier zouden we dat kunnen onderzoeken?

Aan de hand van een filmpje van een onderzoek in het Babylab bespraken Desiree en Charlotte dit onderzoek met vooral de aanwezige kinderen, die soms met geweldig goede ideeën kwamen.