Babylab voor Taalonderzoek

Babylab Nieuws

Babylab 18 mei 2022 op televisie!

Het wetenschappelijke nieuwsprogramma Atlas besteedde op woensdag 18 mei 2022 aandacht aan de promotie van Maartje de Klerk, die haar onderzoek in het Babylab, onderdeel van het Utrechts Instituut voor Linguïstiek OTS, heeft uitgevoerd.

Oorzaken en voorspellers van dyslexie

Maartjes onderzoek ging over de mogelijke oorzaken en voorspellers van dyslexie. Het lijkt erop dat kinderen die later dyslectisch blijken te zijn, eerder al moeite hebben met het onderscheiden en herkennen van spraakklanken. Een mogelijk gevolg hiervan is dat kinderen het leren van de relaties tussen de spraakklanken en de geschreven vorm, de letters, ook moeilijker onder de knie krijgen.

Vervolgonderzoek

In het Babylab loopt nu een vervolgonderzoek naar de vraag of er verschillen zijn in hoe kinderen met en zonder risico op dyslexie (met of zonder ouder met dyslexie) spraakklanken leren.

De aflevering van Atlas kunt u hier terugzien.