Babylab voor Taalonderzoek

Experimenten

Hoe luistert uw kind naar spraak en muziek?

Als iemand tegen u in een vreemde taal begint te praten, klinkt dat waarschijnlijk als een onbegrijpelijke brei van spraak. Het is dan erg lastig om erachter te komen wat bijvoorbeeld de afzonderlijke woorden zijn en wat ze betekenen. Jonge kinderen leren hun moedertaal echter door slechts te luisteren naar de gesproken taal in hun omgeving. Hoe kan dat?

In deze studie onderzoeken we dit proces door te meten hoe baby’s van 6-8 maanden luisteren naar spraak en muziek en of daar overeenkomsten in te vinden zijn. Zo komen we meer te weten over hoe mensen talen leren. Daarnaast onderzoeken wij of dit beïnvloed wordt door hoe muzikaal de ouders zijn.

We gebruiken tijdens dit onderzoek elektro-encefalografie (EEG), waarmee we de hersengolven van uw kind meten terwijl uw kind naar spraak en muziek luistert. Dit is een veilige en veelgebruikte techniek. U kunt bekijken hoe een onderzoek met EEG in het Babylab verloopt in deze video. Het experiment in het lab neemt maximaal één uur in beslag. Om te meten hoe muzikaal de ouders zijn, doen beide biologische ouders (indien mogelijk) enkele taken thuis op de computer. Dit neemt maximaal 30 minuten in beslag.

Welke kinderen kunnen meedoen?
Uw kind komt in aanmerking voor dit onderzoek als beide biologische ouders geen dyslexie, andere taal-gerelateerde aandoeningen, of AD(H)D hebben. Ook kan u niet meedoen als uw kind meertalig wordt opgevoed. Om mee te kunnen doen met dit onderzoek hoeft u overigens geen affiniteit met muziek te hebben.

Onderzoek met volwassenen
Er loopt gelijktijdig een onderzoek met volwassen proefpersonen over dit onderwerp. Mocht u interesse hebben om zelf deel te nemen en te luisteren naar spraak terwijl bij u EEG gemeten wordt, meldt u zich dan vrijblijvend aan in het proefpersonen-systeem van het Institute for Language Sciences. Dit is gevestigd op dezelfde locatie als het Babylab voor Taalonderzoek. U kunt er ook naar vragen tijdens uw bezoek aan het Babylab.